Braziliaanse eigenaardigheden - Reisverslag uit Viçosa, Brazilië van Hannah en Robbin - WaarBenJij.nu Braziliaanse eigenaardigheden - Reisverslag uit Viçosa, Brazilië van Hannah en Robbin - WaarBenJij.nu

Braziliaanse eigenaardigheden

Door: Hannah & Robbin

Blijf op de hoogte en volg Hannah en Robbin

28 Juni 2015 | Brazilië, Viçosa

Het is bijna 5 maanden geleden dat we met kriebels in onze buik en gezonde plankenkoorts werden uitgezwaaid op Schiphol. We hebben de Braziliaanse gewoontes en gebruiken de afgelopen tijd goed kunnen observeren en sommige zelfs overgenomen (alleen de goede uiteraard). Onze allerlaatste zondag in Viçosa leek ons het goede moment voor een thema blog: Braziliaanse eigenaardigheden. Ga er maar even goed voor zitten, want het zijn er meer dan een paar.

1. Comfort first. Grote verbazing toen ik voor het eerst op de WC ging zitten in het overnachting hotel in Rio: de wc bril is gemaakt van een soort kussen-achtig materiaal, gelukkig met waterafstotend materiaal eromheen.
2. Je kan absoluut geen wc papier in de wc gooien, verstoppingen gegarandeerd!
3. Afvalwater zuiveringen kennen ze hier niet, een afvalwater afvoer naar de dichtstbijzijnde rivier is al heel wat.
4. Ook de douche zorgde voor veel verbazing, doordat ze hier geen CV kennen moeten we het doen met een soort waterkoker douchekop. De elektriciteitsdraden zijn bovendien onbeschermd, waardoor je elke douchbuurt opnieuw vreest dat je wordt geëlektrocuteerd.
5. In alle badkamers die we bezocht hebben, van prima hotels tot gure hostels tot onze badkamer hier in Vicosa: er ligt altijd een vies vloerkleedje op de vloer die altijd nat is. We hebben al 5 maanden een stilzwijgende strijd met de schoonmaakster. Elke dag proberen wij matje uit te hangen, elke middag als we thuis komen ligt hij gewoon weer (nat op de grond).
6. Huizen zijn niet ‘gezellig’. Er ligt geen eikenhouten vloer, er is geen open haart en geen gezellige hoekbanken. Een huis is functioneel dus dat betekend tl lampen, een de (koude) stenen vloeren en meubilair die de elite camping-ganger niet voor zijn caravan zou zetten .
7. In tegenstelling tot onze verwachtingen is eten in de supermarkt relatief duur vergeleken met de hamsterweken bij Albert Heijn. Voor de prijs van 1 fles yoghurt kan je 2 pakjes Marlboro krijgen of 1 liter fles twijfelachtige wodka. Als je graag low-budget wil eten dien je je aan een strikt dieet te houden: rijst, bonen, vlees en deegwaar (gebakken of gefrituurd).
8. Voedsel en drank; alles wordt gedeeld. Het is in restaurants niet de bedoeling dat iedereen zijn eigen portie eten besteld. Als dit wel het geval is staat het heel expliciet op de menu kaart.
9. De belangrijkste maaltijd van de dag is lunch, dat wij gekke Nederlanders alleen maar brood eten tussen de middag kan niet worden begrepen.
10. Zonder rijst en bonen is de maaltijd niet compleet. Dit kent geen uitzonderingen: pizza, pasta bolognese, het kan allemaal door rijst en bonen vergezeld worden.
11. Er wordt in Brazilië goed geprobeerd mensen aan het werk te houden. In elke bakker, supermarkt of fast food restaurant is de klant-medewerker verhouding ongeveer 2:1. Nu zou je verwachten dat dit de efficiëntie verhoogt, dit valt helaas tegen.
12. Bij de kassa in de supermarkt werken 2 mensen: een kassière en iemand die je boodschappen inpakt per categorie. Resultaat: je loopt naar buiten met minsten 10 plastic tasjes, de ene met alleen een pak koekjes, de andere met 2 liter melk en een fles yoghurt.
13. Koffie is standaard mierzoet.
14. Dat de koffie standaard mierzoet is, is het gevolg van een algemene suiker verslaving waar iedere inwoner van Brazilië aan lijdt. Helaas hebben wij er zelf ook aan moeten geloven. Naast rijst en bonen is geraffineerde suiker het meest gegeten voedsel. Koekjes, cake, alles met gecondenseerde melk, ze (en nu wij) zijn er gek op. De goji bessen zijn hier nog niet echt aangeslagen, hier is een goed stuk chocoladetaart nog gewoon superfood.
15. Het gebied waar we zitten kent 2 seizoenen: zomer & winter. Dit wordt erg serieus genomen: in de winter is het koud en draag je een jeans en hoodie. Dat het sommige dagen nog een vriendelijke 25 graden en zonnig is heeft hier verder geen invloed op.
16. Brazilianen snappen niet dat het ons prima lukt om boodschappen te doen, naar de Amazone af te reizen en bus tickets te kopen, zonder het beheersen van de Portugese taal.
17. Alles in Brazilië is heel ‘traquillo’. Afspraken, vergaderingen en vooral het wandeltempo. Niks is gehaast en nauwelijks iets of iemand komt op tijd. Deze hele attitude lijkt 180° om te keren op het moment dat een Braziliaan een auto in stapt. Dan kan de snelheid, evenals het temperament, niet hoog genoeg zijn.
18. Brazilianen moeten altijd de meeste lol hebben, dit wordt meestal geuit door veel lawaai en tientallen selfies voor op social media.
19. Mensen zijn heel outgoing en open, maar mensen in Europa zijn een stuk beleefder. Het op je beurt wachten in een rij is bijvoorbeeld aan de Brazilianen niet besteed.
20. Claxonneren, schreeuwen en uit auto’s hangen om de aandacht van mooie vrouwen te trekken is heel normaal. Het geeft je zelfvertrouwen wel een boost.
21. Tongzoenen in Brazilië is nog makkelijker dan op een kroegavond met vatlijst , een simpele “oi” is meestal al teveel gezegd. En met “não quero” wordt ook geen genoegen genomen. Er moet en zal gezoend worden.
22. Er worden feesten georganiseerd met als hoofddoel; tongen. Deze feesten worden “Micareta” genoemd. De betekenis van dit woord leerde wij helaas pas een maand later, het verklaarde trouwens wel een hoop….
23. Vijftien jongens zoenen op een avond, geen probleem. Weinig verhullende kleren dragen, helemaal prima. Maar over seks wordt niet gepraat, er rust nog een heus taboe op.
24. Wanneer er sprake is van een rela, wordt dit goed duidelijk gemaakt. Handen worden niet losgelaten en op elk mogelijk moment wordt er getongzoend, ook in restaurants, supermarkten, op de uni, en alle andere openbare gebieden.
25. Door gebrek aan drank in huis, na sluitingstijd van de supermarkten, gaat iedereen massaal “tanken” bij het pompstation. Die vervolgens veranderd in een drukke uitgaansgelegenheid, totdat de bars open gaan.

Nu onze stageperiode er bijna op zit, nog maar een week, gaan we nog lekker twee weken reizen. We hebben ervoor gekozen om naar Fortaleza te vliegen, vanuit daar hebben we twee weken naar in São Luís te reizen, om terug te vliegen naar Rio de Janeiro (kortom; zon, zee en strand). In Rio blijven we nog drie dagen voordat we eindelijke onze familie en vrienden in Nederland weer in de armen kunnen sluiten.

Viçosa verlaten geeft wel een dubbel gevoel, we hebben hier fantastische mensen ontmoet die onze tijd hier onvergetelijk hebben gemaakt. Moeilijk om afscheid te nemen, maar we kunnen terug kijken op een geweldige stageperiode!

We houden jullie op de hoogte!

Dikke kus vanuit Brazilië,
Hannah en Robbin

• 29 Juni 2015 - 16:24

Omy:

Prima onderwerp voor een eindblog !!!