"Eu não falo português" - Reisverslag uit Viçosa, Brazilië van Hannah en Robbin - WaarBenJij.nu "Eu não falo português" - Reisverslag uit Viçosa, Brazilië van Hannah en Robbin - WaarBenJij.nu

"Eu não falo português"

Door: Hannah&Robbin

Blijf op de hoogte en volg Hannah en Robbin

08 Februari 2015 | Brazilië, Viçosa

Na in alle vroegte afscheid te hebben genomen van onze familie op Schiphol, besloten we een laatste Hollandse versnapering te nemen voordat we het vliegtuig in stapten: poffertjes & saussijzenbroodjes! De vlucht, waar we ons in eerste instantie erg op verheugd hadden, was lang en saai omdat er géén leuke films waren om te kijken. Toen we in Rio de Janeiro geland waren, hebben we eerst een pinautomaat gezocht om onze allereerste reais te pinnen. Vervolgens namen we een taxi naar ons hotel en hebben onze ogen uit gekeken tijdens de rit. Sloppenwijken langs de weg, meer honden dan mensen op straat en de opbouw van het carnaval, die in volle gang was!

Na een korte nacht slapen waren we vast besloten de bus van half 9 naar Viçosa te halen en sleepte we ‘s morgens om half 8 alweer met onze bagage door de straten van Rio. Dapper als we onszelf vonden besloten we stadsbus te nemen in plaats van een taxi. Dat openbaar vervoer in Rio voor gevorderden is bleek nadat we twee chaotische bussen verder alweer op het verkeerde busstation stonden. Uiteindelijk hebben we 'Viçosa' achter op een tijdschrift geschreven, omdat niemand begreep wat we wouden. De reden hiervoor is dat je het uitspreekt als “visoza” (met een hele scherpe z) in plaats van “vikoza”, wisten wij veel. Toen we eindelijk bij de juiste bushalte waren aangekomen was de bus natuurlijk al weg maar gelukkig zou er later die middag nog een bus rijden. Vier uur en een meerdere curieuze deeghapjes, waarvan we het nog steeds niet eens zijn over de vulling, verder kon de busreis beginnen.

De busreis duurde acht uur, maar was in één woord fantastisch. We hebben de hele reis naar buiten gekeken naar de prachtige bergachtig, dichtbegroeide natuur en ons verbaasd over de enorme hoeveelheid meubelwinkels. Toen we laat in de avond aankwamen op het busstation bleken Jorrit en Margo, twee studenten uit Leeuwarden die 2 jaar geleden stage hebben gelopen in Viçosa, ook in de bus te zitten! De wereld kan soms klein zijn!

Toen we in ons huis aankwamen werden we hartelijk ontvangen door onze ‘huisbaas/ gastvrouw’ Flaivia. Ze had heerlijk eten voor ons gemaakt. Dat Brazilianen een vrij en gepassioneerd volk zijn werd snel duidelijk, toen Flavia ons op het hart drukte dat we ons niet hoefde te generen om ‘visitors’ mee te nemen naar onze kamer.

De volgende ochtend zijn we het stadje in geweest om de boel te verkennen. Het was druk en levendig en de straten worden gedomineerd door ‘self-service’ restaurants en ‘self-service’ ijssalons. Later in de middag hebben Jorrit en Margo ons op de campus rondgeleid en we geloofden ze direct toen ze zeiden dat het de mooiste campus van Brazilië was. Het is erg ruim opgezet, er zijn sportfaciliteiten, restaurants en de Capubara’s (een knaagdier ten grote van een varken) lopen gewoon los rond op de campus. Ook is er een stuk bos op de campus waar je kunt wandelen om apen en tropische vogels te spotten.

Ook hebben we, dankzij Jorrit en Margo, kennis kunnen maken met typisch Braziliaans ijs; Açai. Açai is een kleine, donkerblauw tot paarse vrucht. De bes die ongeveer 2,5 centimeter groot is in doorsnee, groeit in grote trossen aan de Açaí-palm, de Euterpe oleracea. De smaak van dit ijs was niet te plaatsen en smaakte zelfs een beetje naar oregano.

In de avond was er een event in het dorp: Pre- carnaval! Hier wordt de parade geoefend. Viçosa is totaal geen toeristische stad en de carnaval was dan ook zoals ‘de echte Braziliaan’ het viert. Het was chaotisch en waarschijnlijk niet gerepeteerd, maar ontzettend leuk om te zien! In Brazilië kan iedereen sexy zijn en is niemand bang om dat uit te dragen: oudere vrouwen, dikke vrouwen, vrouwen die nog nooit van een maat hadden gehoord, ze mochten allemaal mee doen, de één met nog minder kleren als de ander.

De komende dagen gebruiken we om onze kamer in te richten, langs de international office te gaan en lekker het stadje te verkennen. Woensdag vertrekken we naar Rio de Janeiro om daar het carnaval mee te maken! We houden jullie op de hoogte!

• 08 Februari 2015 - 21:04

Art&Lies:

Leuk wat van je te horen zo! Geniet lekker......
    Vandaag hebben we je wel gemist op het grote feest van Finn!
    Liefs ons,

• 08 Februari 2015 - 22:09

Ana Rumahloine:

Hallo Hannah en Robbin.

Mooi dat de reis zo voorspoedig ging (behalve de bus dan).Wat een prachtig landschap daar!
    Enjoy en wij kijken uit naar de verhalen en foto's

Anton en Ana

• 08 Februari 2015 - 22:27

Oom Marten:

Hallo Hannah,

leuk bericht. Maak er iets moois van.

hartelijke groet Marten

• 08 Februari 2015 - 22:37

Elrie:

Hallo meisjes, mooi om wat van jullie te horen, zo te lezen hebben jullie het al naar je zin!
    In een mooie omgeving zitten jullie, veel goeds uit Gees

• 08 Februari 2015 - 22:54

Hendrien:

Prachtig verhaal meiden! Geniet er van en ik kijk uit naar het volgende verhaal! Dikke smokkerd uit Nijmegen xxx Hendrien

• 09 Februari 2015 - 00:02

Omy Rumaloine:

Vanuit Portugal genoten van jullie eerste blog ! Veel plezier tijdens carnaval in Rio !

• 09 Februari 2015 - 20:11

Ineke:

Wat een leuk reisverslag. Ik kan me echt een beetje voorstellen hoe jullie het daar ervaren. Ik zie uit naar het volgende verslag van jullie belevenissen.
    Veel plezier, groeten Ineke de Wolf

• 10 Februari 2015 - 22:14

Roos:

Mooi schat!!
    En wees niet bang: je schrijft net zo mooi als Junus! ;)

• 10 Februari 2015 - 22:18

Muita diversão!

Moi moi ;-)

• 18 Februari 2015 - 09:51

Junus:

Leuke blog Hannah! Wat een hoop belevenissen weer, wordt jaloers van. Ben benieuwd hoe het carnaval van Rio was!